الثقافية

شيرين عبد الوهاب تثير الجدل بحديثها عن الصلاة

وان – متابعة
أثارت المطربة المصرية “شيرين عبدالوهاب” حالة من الجدل بعد حديثها عن صلاتها، التي “كثيرا ما تؤديها بدون خشوع أو تركيز في معنى الآيات”، على حد قولها، وعن صلاتها الآن في زمن تفشي فيروس “كورونا” المستجد.

ونشرت “شيرين” تغريدات على “تويتر”، قالت فيها: “بشكر الظروف اللي إحنا فيها بالرغم من قسوتها عشان نقعد في البيت ونقرب من أهالينا ونشوف ولادنا.. أنا ما بحبش أتكلم عن صلاتي عشان دي حاجة بيني وبين ربنا، بس أنا حاسة إن الناس اتغيرت، الحاجة الحلوة اللي فيهم ابتدت تطلع وأولهم أنا”.

Sherine Abdel-Wahab

@sherine
أنا بشكر الظروف اللي إحنا فيها بالرغم من قسوتها عشان نقعد في البيت ونقرب من أهالينا ونشوف ولادنا. أنا مابحبش أتكلم عن صلاتي عشان دي حاجة بيني وبين ربنا بس أنا حاسة إن الناس اتغيرت، الحاجة الحلوة اللي فيهم ابتدت تطلع وأولهم أنا..

وأضافت: “‏زمان كنت بقول الآيات وأنا مش بركز فيها دلوقتي وأنا بركز في الآيات لآخرها بحس إن ربنا بيشفيني وبيداوي كل حاجة حاسة بيها، أنا بقول ده ومش خايفة من التعليقات اللي هتيجي”.

Sherine Abdel-Wahab

@sherine
ردًا على @sherine
ساعات لما كنت بصلي كنت بحس إني بعمل الواجب أو أسرح في الصلاة أنا هعمل غداء إيه النهارده، بس الواحد لما بيقف قدام ربنا ويركز في الكلام اللي بنقوله زي ما بنقول في الفاتحة “الرحمن الرحيم” هو فعلا رحمن وحنين وأحلى حاجة في الدنيا.

وتابعت: “‏أنا نفسي كله يحس الإحساس اللي كنت حاساه وأنا بصلي صلاة المغرب والسنة، متعة تانية أحلى من أي سفرية أو أي سهرة. ربنا يثبتنا ويعدينا من اللي إحنا فيه ويا رب ما نتغيرش ونفتكر اللي إحنا فيه دلوقتي ده”.

Sherine Abdel-Wahab

@sherine
ردًا على @sherine
أنا نفسي كله يحس الإحساس اللي كنت حاساه وأنا بصلي صلاة المغرب والسنة، متعة تانية أحلى من أي سفرية أو أي سهرة. ربنا يثبتنا ويعدينا من اللي إحنا فيه ويارب ما نتغيرش ونفتكر اللي إحنا فيه دلوقتي ده

وتباينت الردود حول تغريدات “شيرين”، فالبعض سخر منها، في حين دافع عنها آخرون قائلين إن صلاتها بينها وبين ربها، ولا يجوز السخرية منها على الإطلاق.

أخبار ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار